Πώς θα αναγνωρίσεις την ενδομητρίωση και ποιες είναι οι διαθέσιμες θεραπείες

Η ενδομητρίωση είναι μια πάθηση, κατά την οποία o ιστός που υπάρχει στο εσωτερικό της μήτρας, αναπτύσσεται έξω από αυτήν στα όργανα της κοιλιάς και της λεκάνης ,εκεί όπου δεν θα έπρεπε να αναπτυχθεί. Η πάθηση παρουσιάζεται κυρίως στην πυελική κοιλότητα, πάνω ή κάτω από τις ωοθήκες, πίσω από τη μήτρα, στους ιστούς που συγκρατούν τη μήτρα στη θέση της, στα σπλάχνα ή την ουροδόχο κύστη. Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις, η ενδομητρίωση συναντάται στους πνεύμονες ή σε άλλα μέρη του σώματος

Η αιτία της ενδομητρίωσης παραμένει άγνωστη, με διάφορες θεωρίες για το μηχανισμό της. Σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία, κατά τη διάρκεια της εμμήνου ρύσεως, το αίμα παλινδρομεί από τις σάλπιγγες προς την περιτοναϊκή κοιλότητα μεταφέροντας κύτταρα του ενδομητρίου, τα οποία προσκολλώνται στα διάφορα κοιλιακά και ενδοπυελικά όργανα σχηματίζοντας εστίες. Άλλες θεωρίες υποδεικνύουν γενετικούς μηχανισμούς προδιάθεσης και άλλες περιβαλλοντικούς λόγους. Είναι δυνατόν να συνυπάρχουν περισσότεροι του ενός μηχανισμοί.

Έχει διαπιστωθεί ότι περίπου το 6-10% των γυναικών πάσχει από ενδομητρίωση. Θεωρείται νόσος της αναπαραγωγικής ηλικίας και παρατηρείται από τη στιγμή της έναρξης της περιόδου στις γυναίκες. Η πορεία της ενδομητρίωσης είναι πολλές φορές απρόβλεπτη και διαφορετική από γυναίκα σε γυναίκα.

Αν και είναι μια καλοήθης πάθηση δημιουργεί αρκετά προβλήματα στις γυναίκες τα οποία εμφανίζονται με ενοχλητικά συμπτώματα, όπως: έντονος πόνος στην περιοχή της λεκάνης κατά τη διάρκεια της περιόδου ,δυσπαρεύνεια ακανόνιστη αιμορραγία της μήτρας, παρατεταμένη έμμηνος ρύση, κόπωση, ναυτία, δυσουρία, γαστρεντερικά προβλήματα, όπως διάρροια, δυσκοιλιότητα και φούσκωμα.

O πόνος της ενδομητρίωσης μπορεί να είναι τόσο έντονος, ώστε να επηρεάσει την ποιότητα της ζωής μιας γυναίκας, τόσο ως προς τις σχέσεις της όσο και ως προς την επαγγελματική της απόδοση. Άλλες γυναίκες όμως δεν παρουσιάζουν κανένα σύμπτωμα ενδομητρίωσης μέχρι τη στιγμή που αποφασίζουν να κάνουν παιδί και δεν τα καταφέρνουν.

Η διάγνωση της ενδομητρίωσης βασίζεται στο ιατρικό ιστορικό και την κλινική εξέταση της ασθενούς. Μία σειρά συμπτωμάτων, η φυσική εξέταση, ο υπέρηχος κατά την εξέταση, η μέτρηση του βιοχημικού δείκτη CA 125 στον ορό του αίματος, καθώς και απεικονιστικές εξετάσεις, όπως ο υπέρηχος των γεννητικών οργάνων και αξονική ή μαγνητική τομογραφία, θα προσανατολίσουν τον ιατρό στην ενδομητρίωση.

Ωστόσο, η ενδομητρίωση μπορεί να διαγνωσθεί με σιγουριά κατά τη λαπαροσκόπηση, με την οποία ο ιατρός μπορεί να δει τις εστίες της ενδομητρίωσης, καθώς και να διερευνήσει την υπογονιμότητα της ασθενούς.

Όπως ο βαθμός και τα συμπτώματα της ενδομητρίωσης ποικίλουν από γυναίκα σε γυναίκα, έτσι και η θεραπεία της πρέπει να είναι εξατομικευμένη.

Ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται, η θεραπεία περιλαμβάνει:

• Απλή παρακολούθηση.

• Φαρμακευτική αντιμετώπιση:

• Χορήγηση αναλγητικών ,μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη, αναστολείς της σύνθεσης προσταγλανδινών.

• Χορήγηση ορμονικής θεραπείας.

• Αντισυλληπτικά δισκία.

• Λήψη προγεστερόνης.

• Φάρμακα GnRH.

• Χειρουργική θεραπεία λαπαροσκοπικά.