Εγκυμοσύνη 1ος-2ος μήνας

Εγκυμοσύνη 1ος-2ος μήνας

Εγκυμοσύνη 3ος-4ος μήνας

Εγκυμοσύνη 3ος-4ος μήνας

Εγκυμοσύνη 5ος-6ος μήνας

Εγκυμοσύνη 5ος-6ος μήνας

Εγκυμοσύνη 7ος-8ος μήνας

Εγκυμοσύνη 7ος-8ος μήνας

Εγκυμοσύνη 9ος μήνας

Εγκυμοσύνη 9ος μήνας

Εγκυμοσύνη μαιευτήριο και τοκετός

Εγκυμοσύνη μαιευτήριο και τοκετός

Θηλασμός

Θηλασμός

Στο σπίτι

Στο σπίτι

Οι πρώτες εβδομάδες: Εσείς

Επιστρέφοντας στο σπίτι από το νοσοκομείο μπορεί να είναι μια ωραία εμπειρία, αλλά μπορεί να νιώθετε και ανήσυχη χωρίς την παρουσία του νοσηλευτικού προσωπικού για να σας βοηθήσει. Όσο περισσότερο ασχολείστε με το μωρό σας, τόση περισσότερη αυτοπεποίθηση θα αποκτήσετε. Βέβαια, η μαία ή ο γιατρός σας, μπορούν να σας συμβουλέψουν εάν έχετε κάποιες ανησυχίες ή προβλήματα.

Πώς να τα βγάλετε πέρα

Εμπλέκοντας και τον σύντροφό - σύζυγό σας

Όσο περισσότερο μοιραστείτε τη φροντίδα του μωρού σας, τόσο το περισσότερο θα ευχαριστηθείτε και οι δυο το μωρό σας. Μπορεί ο σύντροφός σας να μην μπορεί να θηλάσει αλλά μπορεί να βοηθήσει με το μπάνιο, το άλλαγμα και το ντύσιμο, καθώς και με τις αγκαλιές και τα παιχνίδια. Μπορεί να είναι λίγο αγχωμένος όταν αρχίσει να ασχολείται με το μωρό και θα χρειαστεί να τον ενθαρρύνετε. Φανείτε υπομονετική μαζί του.

Βοήθεια στο σπίτι

Στην αρχή μπορεί να χρειαστείτε 24ωρη βοήθεια, όχι μόνο με τις καθημερινές δουλειές αλλά επίσης και με τη συναισθηματική στήριξη. Η διάθεση σας θα αλλάζει και θα κουράζεστε πιο εύκολα κατά τις πρώτες μέρες. Πολλές γυναίκες θέλουν να έχουν κοντά τους τον σύντροφό τους για να μπορέσουν και αυτοί να μάθουν το μωρό τους σωστά αλλά και για να τους βοηθάνε και στις δουλειές. Σας δίνει επίσης λίγο χρόνο για να προσαρμοστείτε σε όλες τις αλλαγές. Εάν είστε μόνη σας, ή εάν ο σύντροφός σας αδυνατεί να σας βοηθήσει, ίσως η μητέρα σας ή κάποια κοντινή σας φίλη μπορεί να βρίσκεται κοντά σας. Ακόμα και αν έχετε βοήθεια, θα νιώθετε και πάλι κούραση. Προσπαθήστε να μην κάνετε πολλά πράγματα.

  • Μαγειρέψτε απλά γεύματα. Χρειάζεται να τρώτε καλά αλλά δεν θα πρέπει να κάνετε μεγάλες ετοιμασίες για το μαγείρεμα και την προετοιμασία του φαγητού.
  • Αποφύγετε τους πολλούς επισκέπτες. Πολλοί επισκέπτες σε μικρό διάστημα θα σας κουράσουν. Εάν έχετε επισκέπτες, μην νιώσετε αναγκασμένη να συγυρίσετε ή να ετοιμάσετε κάποιο γεύμα. Αφήστε τους να κάνουν αυτοί πράγματα για εσάς.
  • Εάν χρειάζεστε παραπάνω βοήθεια, ζητήστε την. Οι φίλοι ή οι γείτονές σας μπορεί να προτίθενται να σας βοηθήσουν, στα ψώνια για παράδειγμα.

"Όλοι σου λένε ότι το μωρό θα διαταράξει τη ζωή σου, τις σχέσεις σου, ειδικά με τον σύντροφό σου – εγώ δεν θα συμφωνήσω. Φυσικά, όταν είστε και οι δυο κουρασμένοι, τα νεύρα σας είναι τεντωμένα, αλλά η ζωή είναι πολύ καλύτερη όταν έχεις ένα μωρό" (Ένας πατέρας)

Φροντίζοντας τον εαυτό σας

Ξεκούραση

Κατά τη διάρκεια των εβδομάδων ή των μηνών που θηλάζετε το μωρό σας κατά την διάρκεια της νύχτας και καθώς το σώμα σας συνέρχεται από την γέννα, είναι πολύ σημαντικό να βρίσκετε χρόνο να ξεκουράζεστε. Μπορεί να θέλετε να εκμεταλλευτείτε την ώρα που κοιμάται το μωρό σας για να κάνετε τις δουλειές του σπιτιού, αλλά προσπαθήστε να κοιμηθείτε για λίγο ή να ξεκουραστείτε, τουλάχιστον μια φορά την ημέρα.

Σωματικές δραστηριότητες

Συνεχίστε με τις ασκήσεις για μετά τη γέννα, που σας έδειξαν στο νοσοκομείο. Μπορείτε να κάνετε και τη ακόλουθη άσκηση για το στομάχι όταν νιώσετε αρκετά καλά.

  • Ξαπλώστε στο πλάι με τα γόνατά σας ελαφρώς λυγισμένα
  • Αφήστε ελεύθερη την κοιλιά σας και εισπνεύσατε ήρεμα
  • Καθώς εκπνέετε, ρουφήξτε απαλά το κάτω μέρος του στομαχιού σας σαν να φοράτε κορσέ, στενεύοντας την μέση σας
  • Πιέστε επίσης την πυελική σας κοιλότητα
  • Κρατήστε μετρώντας ως το δέκα και εκπνεύστε ήρεμα
  • Επαναλάβετε 10 φορές

Δεν θα πρέπει να κουνήσετε την πλάτη σας καθόλου. Μετά από 6 εβδομάδες προόδου, μπορείτε να προχωρήσετε στην θέση «κουτιού». Εκτός από αυτές τις ασκήσεις, προσπαθήστε να καθιερώσετε να πηγαίνετε βόλτα με το μωρό σας. Ένας σύντομος περίπατος θα σας κάνει να νιώσετε καλύτερα.

Εάν εμφανιστεί κάποιο κενό ή κάποια γραμμή φουσκώματος κάθετα στο κέντρο του στομαχιού σας, θα πρέπει να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Διατροφή

Είναι πολύ σημαντικό να συνεχίσετε να τρώτε σωστά. Εάν θέλετε να χάσετε βάρος, μην βιαστείτε. Μια δίαιτα με ποικιλία χωρίς πολλά παχυντικά φαγητά, θα σας βοηθήσει να χάσετε σταδιακά κιλά. Προσπαθήστε να βρίσκετε χρόνο να κάθεστε κάτω, να ηρεμείτε, να απολαμβάνετε το φαγητό σας και να μπορείτε να το χωνέψετε σωστά. Δεν χρειάζεται να είναι περίπλοκο. Δοκιμάστε φαγητά όπως, παραδείγματος χάρη, ψητές πατάτες με φασόλια και τυρί, σαλάτες, μακαρόνια, πίτσα, ομελέτες και για επιδόρπιο φρούτα με γιαούρτι και φρέσκα τυριά.

Μια υγιεινή διατροφή είναι ιδιαίτερα σημαντική εάν θηλάζετε. Κατά τον θηλασμό καταναλώνετε πολύ ενέργεια. Κάποιο από το βάρος που παίρνετε κατά την εγκυμοσύνη θα χρησιμοποιηθεί για να παράγετε γάλα, αλλά οι υπόλοιπες θρεπτικές ουσίες θα προέλθουν από τη δίαιτά σας. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να πεινάτε πιο συχνά. Εάν θέλετε να τσιμπήσετε κάποιο σνακ, δοκιμάστε λίγο τυρί, φέτες ψωμιού, κάποιο σάντουιτς, ένα μπολ δημητριακών ή φρούτα.

Οι σχέσεις σας

Όταν φέρετε το μωρό σας στο σπίτι, οι σχέσεις σας θα αρχίσουν να αλλάζουν. Για παράδειγμα, η μητέρα σας, μπορεί να εκλάβει την αλλαγή ως κάτι ανησυχητικό και να μην ξέρει πόσο θα πρέπει να αναμειχθεί. Μπορεί να ανακαλύψετε ότι υπάρχουν φορές που η μητέρα σας προσπαθεί να αναλάβει την κατάσταση ή ότι είναι πολύ ανήσυχη μήπως και σας ενοχλήσει που δεν κάνει απολύτως τίποτα. Προσπαθήστε να ενημερώσετε αυτούς που βρίσκονται γύρω σας που ακριβώς και πόση βοήθεια χρειάζεστε.

Η σχέση σας με τον σύντροφό σας επίσης θα αλλάξει. Είναι πολύ εύκολο κατά την διάρκεια αυτών των εξαντλητικών εβδομάδων να αφήσετε τα πράγματα να εξελιχθούν από μόνα τους. Προσέξτε. Μπορεί να ξυπνήσετε έξι μήνες αργότερα και να ανακαλύψετε ότι δεν έχετε περάσει ούτε μια ώρα μόνη σας με τον σύντροφό σας συζητώντας και λύνοντας τα καθημερινά σας προβλήματα. Και οι δυο χρειάζεστε χρόνο μόνοι, χωρίς το μωρό, για να ανανεωθείτε και κρατήστε την επαφή μεταξύ σας.

Η σχέση σας με το μωρό σας μπορεί επίσης να μην είναι εύκολη, ειδικά εάν δεν κοιμάστε αρκετά. Μην νιώθετε ένοχη εάν κάποιες φορές αντιμετωπίζετε αρνητικά τις απαιτήσεις του μωρού σας ή εάν τα συναισθήματά σας δεν είναι αυτά που περιμένατε. Μιλήστε με τον γιατρό σας εάν είστε αναστατωμένη, αλλά να θυμάστε ότι πολλές μητέρες δεν νιώθουν αμέσως αγάπη για το μωρό τους. Αρχίζουν να το αγαπάνε σταδιακά όσο περνάνε οι εβδομάδες.

Κατάθλιψη μετά την γέννα

Περίπου το 80% των μητέρων περνάνε μια περίοδο που ονομάζεται κατάθλιψη της εγκυμοσύνης (baby blues), συνήθως τρεις με τέσσερις μέρες μετά τη γέννα. Μπορεί να σας ανησυχούν διάφορα μικρά πράγματα, να νιώθετε κατάθλιψη ή απλά να ξεσπάτε σε κλάματα χωρίς κάποιον συγκεκριμένο λόγο.

Τα baby blues μπορεί να προκαλούνται από τις ορμονικές αλλαγές, την κούραση, την ενόχληση από τα ράμματα ή από την ευαισθησία του στήθους σας ή απλά την έλλειψη διάθεσης μετά από όλο αυτό τον ενθουσιασμό. Όποια και αν είναι η αιτία, θα ανακαλύψετε ότι αυτό διαρκεί μια περίπου μέρα. Ξεσπάστε σε κλάματα αν το νιώθετε και προσπαθήστε να κοιμηθείτε εάν μπορείτε.

Η καλύτερη βοήθεια που μπορείτε να έχετε από τον σύντροφό σας ή κάποιον φίλο σας είναι απλά το να σας ακούσουν, να σας προσφέρουν μια αγκαλιά και να προσέχουν το μωρό σας ενώ εσείς ξεκουράζεστε. Εάν αυτά τα συναισθήματα συνεχίσουν, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι δεν φέρεστε σωστά στον εαυτό σας. Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας, για να κάνετε ένα χαλαρωτικό μπάνιο, να φάτε το αγαπημένο σας φαγητό ή απλά να επισκεφτείτε κάποιον φίλο/ φίλη. Περίπου το 10% των μητέρων πέφτουν σε κατάθλιψη σοβαρότερης μορφής (επιλόχεια κατάθλιψη). Διακατέχονται από ένα συναίσθημα απελπισίας. Μπορεί να νιώθουν οργή, αλλά πιο συχνά θα νιώθουν κουρασμένες να θυμώσουν ή να ασχοληθούν με τα μικρά πράγματα. Εάν νιώθετε έτσι, θα πρέπει να ζητήσετε βοήθεια. Θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τον γιατρό σας η και να τους εξηγήσετε το πώς νιώθετε. Ο σύντροφός σας ή κάποιος φίλος σας μπορεί να επικοινωνήσει μαζί τους αφού το συζητήσει μαζί σας.